קפה "סחר הוגן – FAIR TRADE"

קפה "סחר הוגן – FAIR TRADE"

זהו הוא חלק ממיזם חשוב מאד בענף הקפה שנקרא "סחר הוגן" (FAIR TRADE).

מיזם זה נועד לאפשר למגדלי הקפה להתפרנס בכבוד מעבודתם.

חקלאי הקפה מונים בסביבות 125 מיליון תושבים ברחבי העולם והם תלויים בקפה לפרנסתם. זהו התוצר החקלאי הטרופי היקר והנסחר ביותר, והוא מיוצר בעיקר על ידי חקלאים קטנים. אולם רבים מהם אינם מצליחים להתפרנס בכבוד מהקפה שהם מייצרים.

ייצור הקפה העולמי משתנה משנה לשנה בהתאם לתנאי מזג האוויר, מחלות וגורמים נוספים, וכתוצאה מכך שוק קפה מאופיין בתנודות מחיר רחבות. לתנודתיות זו יש השלכות משמעותיות על אלו התלויים בקפה לפרנסתם, ומקשה על המגדלים לחזות את הכנסותיהם לעונה הקרובה ותקציבם לצורכי משק הבית והחקלאות שלהם.

שרשרת אספקת הקפה ארוכה ומורכבת ופולי הקפה עוברים בידי מגדלים, סוחרים, מעבדים, יצואנים, קולים, קמעונאים עד שהם מגיעים סוף סוף לצרכן. לחקלאי הבודד אין מושג לאן יגיע הקפה שלו או באיזה מחיר הוא בסופו של דבר נמכר.

הייצוא הרווחי ביותר הוא פולי קפה שעברו עיבוד ומוכנים לקלייה וכדי לשפר את הרווחיות יש לחקלאים אפשרות להקים קואופרטיבים, לרכוש במשותף ציוד עיבוד ולארגן יצוא, או לשכור קבלן שיבצע שירותים אלה.

תחילתו של "סחר הוגן" בסוף שנות השמונים בעקבות קריסת מחירי הקפה העולמיים ובתגובה למאבקים הקשים של מגדלי הקפה במקסיקו.

ארגון "FAIRTRADE" יחד עם ארגוני יצרני קפה מוסמכים מובטחים לקבל לפחות את מחיר המינימום של Fairtrade עבור הקפה שלהם, וכך לכסות את עלויות הייצור שלהם וכן לפעול כרשת ביטחון כאשר מחירי השוק יורדים מתחת לרמה המאפשרת למגדלים קיום. באמצעות ארגונים אלה, החקלאים מקבלים גם את ה- Fairtrade Premium שהיא תמיכה כלכלית נוספת שנועדה להשקעה בשיפורים עסקיים או קהילתיים.

"סחר הוגן" מאפשר למגדלים להשקיע בשיפור האיכות, ומגדלי הקפה של Fairtrade"" חייבים להשתמש לפחות ב- 25 אחוז מה- Fairtrade Premium כדי לשפר את הפרודוקטיביות והאיכות, למשל על ידי השקעה במתקני עיבוד.

בשנת 2017 הרוויחו מגדלי קפה מוסמכים כ- 84 מיליון יורו בפרמיום Fairtrade Premium שהושקעו בשירותי חקלאים ופרויקטים קהילתיים!!!

הסמכת FAIRTRADE מאפשרת למשפחות המגדלים להיות חלק מתכנית יצרנית ולקבל הכנסה יציבה, לשפר את טכנולוגיות הגידול והעיבוד שלהם והחשוב ביותר, את רמת החיים והמחייה שלהם.

מעבר לחשיבות האנושית/חברתית של המיזם, הקפה עצמו לרוב מעולה, בשל האינטרס האישי של המגדלים, אז בפעם הבאה כשתרצו להזמין קפה, תחשבו על זה!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *