פלנג'ר – FRENCH PRESS:

אחד המכשירים הפשוטים וזולים (ואהוב עלי מאד!) לחליטת קפה משובח הוא ה- FRENCH PRESS או הפלנג'ר שהוצג לראשונה ב-1852 ע"י הצרפתים מאייר ודלפורג'. במכשיר שלהם לא היה איטום בתוך הקנקן והמכשיר כפי שאנו מכירים כיום הוצג ע"י האיטלקים אטיליו קלימאני וג'וליו מונטה ב -1929. בהמשך, בשנת 1958, עוצב המכשיר ע"י השוויצרי פאלירו בונדניני ונפוץ מאד בצרפת שם יוצר בשם Chambord מה שנתן למכשיר גם את הזהות הצרפתית שלו. חברת "בודום" הפכה למפיצה של המכשיר בבריטניה ומשם התפשט לשאר העולם. בהמשך הצטרפו עוד חברות כמו ביאלטי כשכל אחת מוסיפה את ה"נגיעה" שלה.

אז האם הוא צרפתי או איטלקי? תחליטו אתם, מה שבטוח הוא שהמכשיר מאפשר לחלוט כוס קפה מעולה!!!הפלנג'ר הוא בעצם מיכל עם מסנן רשת מתכת. הקפה נחלט במים החמים ומשחרר את טעמיו והרשת "מסלקת" את הגרגרים ומשאירה נוזל צלול. שיטה זו מבטיחה חליטה סמיכה עם גוף מלא ומרקם מוגבר בשל השמנים הנוספים שנותרים בחליטה הסופית. בפלנג'ר תוכלו לשלוט על כל המשתנים כגון טמפרטורת מים, גודל הטחינה וזמן החליטה והדבר מאפשר חידוד של הטעם הסופי על פי העדפה אישית שלכם ובנוסף תיהנו מיותר ניחוחות, ארומה וטעמים של כל קפה. אז איך תחלטו בפלנג'ר כמו מקצוענים?

לפני שמכינים כדאי להכיר כמה פרמטרים חשובים לחליטה מוצלחת:

1. גודל הטחינה-רצוי מאד לטחון את הקפה במטחנה המאפשרת טחינה בגודל אחיד (לא מטחנת תבלינים!!!). מטחנה ידנית היא פתרון נהדר והגודל צריך להיות די גס, גרגרי ולא חולי. אם הטחינה היא גדולה מדי, המים יחלטו את הקפה מהר מדי. אם הטחינה דקה מדי תתקשו להוריד את המסננת לתחתית.

2. יחס קפה/מים – יחס נפוץ הוא 1:15, כלומר 15 גרם של קפה יבש לכל 225 גרם של מים. התחילו עם יחס זה ולאחר מכן תשנו על ידי הוספת יותר קפה או פחות עד שתמצאו את ההתאמה המושלמת לחיך שלכם.

3. טמפרטורת המים – טמפרטורת המים היא משתנה נוסף שניתן להתנסות בו על פי הטעם, אבל כדי להתחיל תנו למים לנוח כ-45 שניות לאחר הרתיחה ובכך תגיעו לטמפרטורה משוערת של 94 מעלות צלזיוס.

4. משך החליטה -משך החליטה נע בין 3 ל -5 דקות. עבור קפה בקלייה כהה, 5 דקות עשויות להיות יותר מדי זמן; עבור קפה בקלייה בהירה, זמן של 3 דקות יכול להיות קצר מדי. 4 דקות לחליטה הוא נקודת התחלה בטוחה.

ועכשיו לשלב המעשי!!!

מחממים את הקנקן (אפשר בעזרת מים חמים). מוסיפים את הקפה הטחון לתוך הקנקן המחומם ולאחר מכן מוזגים מעט מים (30 מ"ל מים עבור כל 15 גרם קפה ששמנו בקנקן), לאט תוך הקפדה על הרוויית כל השטח. ממתינים כחצי דקה עבור ה- "BLOOMING" ולאחר 30 שניות מערבבים בעדינות, מוסיפים את שאר המים ומכניסים את הרשת לקנקן אבל לא מסננים עדיין! ממתינים במשך 4 דקות ואז מורידים את המסננת בתנועה עדינה איטית ורציפה ישר למטה. מוזגים את הקפה לתוך הספל בזהירות כדי לא לנער ולהרחיף את הקפה המונח בתחתית.

תהנו!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *