על קפה והתפשטות….

כיצד הפך הפרי הזה ל"סלב" כל כך מוכר ונפוץ בכל בית כמעט בעולם?!

סיפורים ואגדות רבים סופרו על גילוי הקפה ועפ"י האגדה הנפוצה התגלה הקפה באתיופיה ע"י רועה עיזים בשם קאלדי ששם לב שהעיזים שלו הופכות חיוניות לאחר שהן אוכלות את פרי עץ הקפה. אגדה נוספת מספרת שכאשר הנביא מוחמד היה חולה שלח אליו אללה מלאך עם משקה שחום בשם "קהווה". המשקה לא רק שריפא אותו מיד אלא אף סייע לו להפיל ארבעים גברים מאוכפיהם וללמד 40 נשים את רזי האהבה!!! בתחילת המאה ה-9 החלו לשתות קפה באתיופיה ומשם מתפשט הקפה במהירות צפונה לתימן למכה ולמדינה ומשם לערים הגדולות בעולם המוסלמי – קהיר, דמשק, בגדאד ואיסטנבול. במאה ה-17 מגיע הקפה לאירופה. וונציה הוא המקום הראשון בו שתו קפה באירופה. בית הקפה הראשון הוקם באיטליה בשנת 1654. הקפה ממשיך להתפשט בעולם כשהצרפתים וההולנדים שולחים את הקפה לגידול בקולוניות ביניהן ציילון, איי הודו המזרחית והמערבית וגינאה הצרפתית. במאה ה-19 הופכת ברזיל ליצרנית קפה ענקית בשל כח העבודה הזול שבה ובהמשך מצטרפות אליה קולומביה, גואטמלה ואינדונסיה. העליה הניכרת בתפוקת הקפה העולמית הופכת את הקפה ממשקה אצולה למשקה עממי. שתיית הקפה מתפתחת מקבלת עדכונים וכיוונים חדשים עד להגדרה של "תרבות קפה"!!!

אז אולי בעצם זה הזמן לחזור ולהזכיר שמדובר בעצם על פרי!!! פרי של עץ הקפה, ממשפחת הפואתיים (Rubiaceae). עצי הקפה קטנים, ירוקי-עד, הפרי כדורי, קטן, עם קליפה אדומה, והוא מכיל על פי רוב שני זרעים חצי כדוריים, ולפעמים זרע אחד כדורי. קיימים יותר מ- 25 זנים של צמח הקפה הגדלים במקומות שונים בעולם. לאחר האיסוף עוברים הזרעים, המכונים פולים, עיבוד כאשר לכל איזור שיטת העיבוד האופיינית לו המשפיעה על הטעם, הארומה, המרקם וכמובן על המחיר. אבל עדיין… פרי!

קיימים סוגי "קפה" נוספים מצמחים אחרים כמו קפה מבלוטי אלון, קפה משורש עולש או מזרעי ברקן שלחלקם אף איכויות בריאותיות נוספות אך מכולם הקפה הוא זה שהתפשט בכל העולם עד כדי שאין כמעט בית שאין בו קפה!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *