על ילדים וקפה

קפה הוא אחד המשקאות הפופולאריים בעולם. ה- ICO העריך כי בתקופת 2019/2020 צרכנו ממנו כמעט 170 מיליון שקים של 60 ק"ג.

ומה על קפה, ילדים ומתבגרים?

כל מי מאתנו ששותה קפה ויש לו ילדים נתקל בשלב מסוים בבקשת הילדים לטעום ואף לשתות קפה.

בתרבויות מסוימות מקובל שילדים שותים קפה מגיל צעיר, בעוד שבאחרים הוא נחשב יותר למשקה של מבוגרים.

במדינות גידול הקפה, למשל, ילדים נחשפים לעיתים קרובות לקפה בגיל צעיר יותר ממה שהם היו במקומות אחרים ברחבי העולם.

העניין מעלה שאלה תרבותית, רפואית ואתית שנשאלה כבר שנים: מתי אפשר להתחיל לשתות קפה?

עבור ילדים רבים, קפה הוא "משקה של מבוגרים". בעיניהם, זה משהו שהוא מוגבל או מחוץ לתחום; כתוצאה מכך, רבים יפתחו סקרנות לגבי מה שהוא באמת לפני שהם לוגמים לגימה אחת.

הקפה נפוץ היום כמעט בכל בית וילדים גדלים בסביבת קפה, כשהקפה  הוא חלק מחייהם ומשגרת יומם של הוריהם ולכן גם שלהם, מה שהופך אותו למשהו שהם נתקלים בו באופן טבעי.

לרובנו, הקפה היה נוכח תמיד בילדותנו, ואני יכול להעיד על עצמי שתמיד עניינה אותי ההתעסקות סביבו. הרכישה (אבי היה שולח אותנו לקנות לו קפה מקליה טרייה ועד היום הריח של קליית הקפה משגע אותי!!!), הטחינה, ההכנה ושתיית הקפה.

ילדים מושפעים גם מההיבטים החברתיים של צריכת קפה. כשילדים רואים את הוריהם ואנשים מבוגרים שותים קפה בכל פעם שהם נפגשים זה מפתח בהם סקרנות לדפוס החברתי  וזה נתפס בעיניהם בתור דבר מבוגר לעשותו.

לרוב, ילדים שמנסים קפה לראשונה בגיל צעיר עלולים לא ליהנות ממנו בלי הרבה חלב וסוכר ועדיין ימשיכו לנסות ולשתות אותו עפ"י דפוסי המבוגרים וכדי להיתפס, לפחות בעיניהם, כבוגרים.

כמובן שגם הרקע התרבותי וההקשר המשפחתי משפיעים על האופן שבו ילדים מתחילים לשתות קפה ועל הרגלי שתיית הקפה שלהם בהמשך.

ומה אומרים הרופאים?

על פי בית הספר לרפואה של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, קיים מחקר קונקרטי מועט על ההשפעה ארוכת הטווח של קפה על ילדים.

באופן טבעי, לקפאין יש השפעה רבה יותר במינונים דומים על ילדים, בעיקר בגלל גודלם. ולמרות שלקפה יש יתרונות בריאותיים מוכחים למבוגרים, יש עדיין צורך במחקרים ארוכי טווח כדי לקבוע אם ניתן לומר זאת לגבי ילדים.

למרות זאת, ככל שאנו מקשרים בין קפאין לקפה, ילדים צורכים אותו גם באמצעות תה, סודה ושוקולד, בין היתר.

כעקרון, הרפואה אינה ממליצה על צריכת קפאין של ילדים מכיוון שאין יודעים בדיוק כיצד קפאין משפיע על גדילת הילדים.

קפאין יכול גם לשבש את דפוסי השינה של הילדים, בגיל שבו רבים כבר חווים קשיים בשינה. בסביבות 20 עד 30% מהילדים סובלים מנדודי שינה ולהציע להם ממריצים בהמשך היום יכול להחמיר את העניין. מסיבה זו ההמלצה היא שלא לתת לילדים כל דבר המכיל קפאין לאחר השקיעה.

לדברי ד"ר אנה לואיזה קמארה אראוג'ו שהיא נוירולוגית-ילדים, ישנם מספר גופים מדעיים ורפואיים (כמו Health Canada ו- EFSA  ) אשר מספקים נתונים בודדים לגבי כמות הקפה שילד יכול לצרוך מבלי לחוות תופעות לוואי. זה מחושב [בדרך כלל] בקצב של 2.5 מ"ג לק"ג ליום.

למשל, לילד שמשקלו 14 ק"ג תהיה מגבלה יומית של קפאין של 35 מ"ג. אם בכוס הקפה הממוצעת של 240 מ"ל יש בין 95 ל -200 מ"ג קפאין, הם יכולים לצרוך [בערך] רבע כוס. למבוגרים, המגבלה המומלצת היא 400 מ"ג ליום, ולנשים בהריון, 300 מ"ג ליום.

לדבריה, מגיל שש, נהיה בטוח יותר לאפשר לילדים מינונים קטנים אך יחד עם זאת, עלינו לזכור שאף אחד, בכל גיל, לא צריך לשתות כמויות קפה בלתי מוגבלות. "

לסיכום,

הסקרנות הטבעית של הילדים היא נהדרת ובריאה ואפשר להתחיל להכיר להם את הקפה מוקדם בצורה אחראית. כמובן, שחובה להיות זהיר לגבי צריכת הקפאין שלהם!

ברור שהסביבה, התרבות והחוויות המוקדמות של הילדים משפיעות על המחשבות והתחושות המוקדמות שלהם לגבי הקפה. קפה באיכות נמוכה או טעמים עזים בגיל צעיר עשויים לדחות ילדים מקפה, בעוד שבילוי סביב קפה באיכות גבוהה יותר יקרבו ויתנו חוויה חיובית עם רצון להמשך.

עם זאת, לא משנה מתי, איך או איפה מכירים לילדים קפה, הדבר החשוב הוא שהם שותים אותו בהשגחה, באחריות, בכמויות סבירות, ויפתחו אתו קשר חיובי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *